Mona Lisa, és az ő titokzatos mosolya körül ezernyi legenda született már, művészettörténészek egyik kedvenc bulvártémája a félmosoly és a gazdája. Silvano Vincenti, aki szintén évek éta kutatja a világ talán legismertebb festményét, most azzal állt elő, hogy a visszafogottan bazsalygó asszony, tulajdonképpen nem Lisa Gherardini, a firenzei kereskedőfeleség, de még csak nem is feleség, sőt, nem is nő, hanem Leonardo da Vinci férfi szeretője, Gian Giacomo Caprotti.
Vincenti Mona Lisa androgünszerűségét hangsúlyozza, ami különösen annak orrán, homlokán, és világhíres mosolyán figyelhető meg. A művészettörténész a festményt infravörös átvilágítással tanulmányozta, és egyértelműsíti a hasonlóságokat a Mona Lisa és Leonardo más képei között, amelyeket Caprottiról készített. Állítása szerint a művész festményen összemosta Lisa Gherardini és Salai arcát.
Caprott tízévesen került Leonardo csapatába, és két évtizedig dolgozott a mesterrel, aki az ifjú tanítványt Salainak, vagy kisördögnek is becézte. Leonardo és Salai kapcsolatát nem csupán Vincenzi, hanem több neves Leonardo-kutató kétértelműnek tartja. A fiú különösen szép volt, nőiesen finom vonásokkal, hosszú, göndör barna hajjal, aki többször meglopta mesterét, aki valamiért mindig megbocsátott neki. Leonardo több erotikus témájú rajzának volt modellje.
Vincenti teóriáját több kutató is osztja, sőt Jean Luc Hennig odáig merészkedett, hogy állítása szerint a képet 90°-al elforgatva, és csak a mosolyt nézve, valójában Salai gerincét, az ajkak szegletében a fiú fenekét látjuk. Leonardo számos férfiaktot rajzolt, különös figyelmet szentelve a csípőre, fenékre, combokra; a nőkben viszont inkább csak a kezüket, arcukat, és mellkasukat találta izgalmasnak.
A tézist támasztja alá az is, hogy Mona Lisa egyik szemébe egy S, másik szemébe pedig egy L betűt rejtett el az alkotó, és amelyek Salai és Leonardo neveinek kezdőbetűire utalnak. Bizonyítékként hozzák fel az egyértelmű hasonlóságot Keresztelő Szent János képével, mely arcához Salai volt a modell. Az Angelo incarnato ( A hús-vér angyal) című rajz szintén a fiú figurájával játszik (magyarázni sem kell a Keresztelő Szent János képével fellelhető hasonlóságot), az ráadásul alaknak szemérmetlen erekciója van a képen.
Caprotti maga is játszott a Mona Lisa témájával, megfestette annak androgün változatát Monna Vanna címmel, ahol a női testre a saját arcával fejelte meg.